Herstellen van een keizersnede

keizersnede herstelHet herstel van een keizersnede duurt vaak langer dan het herstel van een normale bevalling. Een keizersnede is een flinke buikoperatie, dus de eerste dagen blijf je ter controle in het ziekenhuis. Hieronder lees je wat je allemaal kunt verwachten, vind je tips om ervoor te zorgen dat je goed herstelt en lees je over ervaringen van andere moeders over het herstel na een keizersnede.

De eerste dagen in het ziekenhuis

Hoe voel je je na een keizersnede?

Na een keizersnede voel je je voor een deel precies zoals moeders die een “normale” bevalling achter de rug hebben. Aan de ene kant ben je in de wolken nu je je kindje eindelijk in je armen kunt houden en kunt bekijken. Aan de andere kant kun je je overdonderd voelen door alle emoties.

Daarnaast moet je herstellen van een flinke buikoperatie en blijf je ter controle een paar dagen (meestal 4) in het ziekenhuis. In deze 4 dagen krijg je de rust om alvast wat bij te komen van de operatie en leer je hoe je straks thuis voor je kindje kunt zorgen zonder je buikwond al te veel te belasten.

Na het krijgen van een kindje heb je net als iedere andere moeder te maken met typisch lichamelijke verschijnselen die in de kraamtijd voorkomen zoals stuwing, kraamtranen, stemmingswisselingen en vloeien van bloed. Daarnaast kun je ook gevoelens ervaren die te maken hebben met de keizersnede. Verderop lees je daar meer over.

Pijnstilling na een keizersnede

Na de operatie krijg je pijnstilling toegediend. Er zijn verschillende vormen van pijnstilling na een keizersnede mogelijk. Pijnstilling kan bestaan uit injecties die om de paar uur worden gegeven. Een andere mogelijkheid is dat je een pompje krijgt waarmee je zelf de dosis pijnstilling kunt regelen.

Deze vorm van pijnstilling wordt meestal na ongeveer 24 uur gestopt. Het is belangrijk dat je aangeeft hoeveel pijn je hebt zodat de dosis goed op jou kan worden aangepast. Heb je het idee dat de pijnstilling niet voldoende werkt of heb je erge last van bijwerkingen, laat het dan weten zodat men een alternatief kan bieden.

Borstvoeding na een keizersnede

Het is voor je herstel en voor het slagen van de borstvoeding erg belangrijk dat jij je op je gemak voelt. Mocht je erge pijn hebben, laat het dan weten zodat je daar iets voor kunt krijgen wat niet schadelijk is voor je baby.

De eerste dagen borstvoeding na een keizersnede kunnen pittig zijn. Soms komt de borstvoeding wat moeilijker op gang (dit hoeft niet altijd zo te zijn). Ook kan het voeden in het begin pijnlijk zijn omdat je moeilijk een prettige houding kunt vinden. De verpleegkundigen in het ziekenhuis kunnen je helpen bij het aanleggen.

Met een goede voedingshouding en aanlegtechniek  kun je de komende dagen een hoop problemen voorkomen (tepelkloven, stuwing, etc.). Vraag naar een lactatiekundige wanneer je vragen hebt en/of het gevoel hebt dat de borstvoeding niet prettig verloopt.

Hoe lang in het ziekenhuis?

Na een keizersnede blijf je gemiddeld 4 dagen in het ziekenhuis. In die 4 dagen neem je geleidelijk aan steeds meer de zorg voor de baby op je.

De eerste dag blijf je in bed liggen en zal een verpleegkundige je helpen met de verzorging van je kindje. De tweede dag zal een verpleegkundige je helpen om uit bed te komen en even op een stoel te gaan zitten. Als het lukt kun je misschien zelfs even douchen.

In de dagen daarna bouw je het bewegen en het zelf zorgen voor je kindje steeds verder op.

Herstel in het ziekenhuis

Alle bewegingen die druk zetten op je buik zullen in het begin pijn doen. Denk hierbij aan hoesten, niezen of lachen. Gelukkig zul je merken dat deze pijn elke dag een stukje minder erg zal zijn.

Een wandeling naar de wc kan de eerste dagen een onmogelijke opgave lijken en in het begin zul je hulp nodig hebben bij het opstaan en lopen. Toch zul je al snel merken dat je elke dag weer meer zelf kunt.

De eerste dagen breng je voornamelijk in bed door. Je kunt liggend of zittend wat oefeningen doen om de bloeddoorstroming in je benen te bevorderen. Dit doe je door rondjes te draaien met je enkels en je benen te bewegen en te strekken. Let erop dat je hierbij geen druk zet op je buik.

Je buik kan ook wat pijnlijk zijn door gasvorming omdat je darmen nog wat lui kunnen zijn na de operatie. Regelmatig even opstaan en lopen zorgt ervoor dat je darmen weer wat actiever worden. Kortom: goede redenen om een aantal malen per dag even in de benen te komen.

Probeer ook regelmatig naar het toilet te gaan. Een volle blaas zorgt ervoor dat je baarmoeder niet goed meer kan samentrekken en zorgt voor extra druk op de wond. In het begin kan het zijn dat je de aandrang om te plassen nog niet goed voelt. Dit komt weer terug. Tot die tijd kun je het beste om de 2-3 uur even proberen te plassen.

De eerste dagen thuis

In het begin heb je echt extra hulp nodig bij het verzorgen van jezelf en je baby. Echt. Wanneer je een keizersnede hebt gehad heb je ook recht op extra uren kraamzorg.

Helaas is die extra zorg erg beperkt en zul je naast de kraamhulp behoefte hebben aan extra hulp. Wees niet bang om hierom te vragen! Schakel je partner, (schoon)ouders en familie in. Ben je bang dat je niet genoeg hulp gaat krijgen, regel dan indien mogelijk tijdelijk betaalde hulp zoals bijvoorbeeld een hulp in de huishouding of een oppas voor je oudere kinderen.

Wanneer je al kinderen hebt dan is de kans groot dat ze extra behoefte hebben aan jouw aandacht, zeker nu je een paar dagen weggeweest bent. Bovendien verandert er een hoop in hun leven nu er een nieuwe baby bijgekomen is. Schakel dus alle hulp in die je kunt krijgen.

De eerste weken na de keizersnede

Het medicijn wat het beste helpt om snel te herstellen is rust. Pak zoveel mogelijk rust, waar je kan. Ook al zie je de was opstapelen en is het huis een zooitje. Je voornaamste zorg is het voeden van je baby en van jezelf. De rest komt later echt wel weer. Hoe meer rust je neemt, des te sneller je weer op de been bent.

De eerste weken zul je je vermoeid voelen en kun je last hebben van wondpijn. Luister naar je lichaam en neem voldoende rust wanneer je lichaam daarom vraagt! Dit is erg belangrijk voor je herstel. Hoe beter je naar je lichaam luistert, hoe sneller je zult herstellen.

Je kunt de eerste weken na de keizersnede last hebben van pijn bij traplopen. Dit kun je verminderen door bij het traplopen steeds 1 voet op de volgende tree te zetten en dan de andere voet ernaast. Daarna weer een voet een tree hoger en de ander ernaast (dus niet om en om zoals bij normaal traplopen). Het duurt wat langer voordat je boven bent, maar op deze manier de trap op te lopen is minder belastend en pijnlijk voor je buik.

Slaap je niet lekker door pijn in je buik als je ligt? Als je graag op je zij slaapt kun je een kussen bij je in bed nemen dat je tegen je buik drukt bij het draaien. Je kunt het kussen daarna ter ondersteuning half onder je buik duwen. Lig je graag op je rug? Dan kun je wat kussens onder je rug leggen zodat je bovenlijf iets hoger ligt.

Je zult merken dat je lichaam erg sterk is en dat je steeds meer kunt. Hou wel je grenzen in de gaten. Voel je je erg vermoeid, stop dan waar je mee bezig bent en ga even rusten. Een keizersnede is een grote buikoperatie en je lichaam heeft echt voldoende tijd en rust nodig om zich daarvan te herstellen.

Bewegen – wat mag wel en niet?

Pas op met onderstaande bewegingen en luister goed naar de grenzen die je lichaam aangeeft. Probeer de eerste twee weken hooguit 1-2 keer per dag de trap op te lopen.

De volgende bewegingen kun je de eerste 4-6 weken beter vermijden:

  • Naar boven rekkende bewegingen. Bijvoorbeeld het ophangen van de was, het pakken van iets wat bovenop een kast ligt.
  • Bukken en tillen. Dus geen boodschappen dragen of de vuilnisbak legen. De baby mag je wel dragen zodra dit enigszins kan.
  • Zware huishoudelijke activiteiten, hieronder vallen stofzuigen en dweilen.
  • Autorijden. Doordat je hierbij iets in elkaar zit komt er meer druk op de wond. Ook het intrappen van de koppeling en/of de rem kan pijnlijk zijn.
  • Pas op met fietsen, vooral op oneffen wegen (verkeersdrempels!). Beter wacht je hier nog even mee totdat de wond genezen is.
  • Niet in bad de eerste 6 weken, douchen mag wel
  • Geen seks de eerste 6 weken (denk daarna om anticonceptie)

Rust nemen is belangrijk, maar zorg daarnaast dat je wel in beweging blijft. Sta regelmatig op en loop een stukje in huis. Wandelen is gezond en kan bloedstollingsproblemen voorkomen.

Bouw het bewegen rustig op, eerst een stukje in huis, een broodje smeren bij het aanrecht bijvoorbeeld. Langzamerhand kun je steeds wat langer op de been blijven.

Na ongeveer 6-8 weken kun je, indien het goed voelt, voorzichtig beginnen met fitness of met speciale “na-de-zwangerschap-gym”. Wanneer je twijfelt kun je bij de nacontrole vragen of je hier weer mee kunt beginnen. Het is normaal dat je je nog niet zo fit voelt als voor de zwangerschap. Dit trekt langzamerhand weer bij.

Genezing van de wond

Verzorg je wond goed en volg de instructies van het ziekenhuis. Als het goed is zal de wond per dag minder pijn doen en er beter uit gaan zien. De wond kan nog een aantal weken erg gevoelig blijven.

Litteken van een keizersnede

In het begin zal het litteken wat verhoogd zijn ten opzichte van de rest van de huid, ook is deze donkerder van kleur. In ongeveer 6 weken daarna zal het litteken steeds minder gaan opvallen en meer de kleur krijgen van je huid.

Emoties

Na een keizersnede kun je met vervelende gevoelens blijven zitten. Deze verschillen erg van persoon tot persoon en zijn daarom van tevoren niet te voorspellen.

Sommige moeders die een keizersnede hebben ondergaan zijn teleurgesteld dat ze niet op de normale manier hebben kunnen bevallen. Helemaal wanneer ze zich hier van tevoren helemaal op hebben ingesteld door zwangerschapscursussen te volgen en zich verheugd hadden op de “ideale geboorte”. Anderen voelen zich teleurgesteld in hun lijf.

Er zijn moeders die na een ongeplande keizersnede achteraf het gevoel hebben dat de keizersnede hun opgedrongen is. Of het maakt ze niks uit omdat ze vanwege complicaties erg bezorgd waren over de gezondheid van hun kindje.

Een langdurige, moeizame bevalling die uiteindelijk eindigt in een keizersnede – de ene moeder denkt er met een enorme opluchting aan terug en de ander is van streek omdat ze na al het gedane werk ook nog eens een keizersnede voor haar kiezen kreeg.

Het kan voorkomen dat je de eerste weken na de keizersnede erg emotioneel wordt wanneer je eraan terugdenkt. Dit is normaal en het heeft tijd nodig om het beeld dat je tijdens je zwangerschap had te verenigen met hoe het werkelijk is verlopen. Praat hierover met je partner en met vrienden, dit helpt om het te verwerken en “een plekje” te geven. Ook kun je veel hebben aan gesprekken met andere moeders.

Het kan ook helpen te weten dat veel moeders de geboorte van hun kindje heel anders hebben ervaren dan ze van tevoren hadden verwacht. Gemengde gevoelens over het moederschap zijn ook heel normaal en worden ook wel de “baby blues” genoemd. Deze gevoelens ontstaan in de kraamweek en lossen vaak in de weken daarna weer op. Mocht je je echter steeds slechter gaan voelen en bang zijn je baby iets aan te doen of je niet in staat voelen om voor je kindje te zorgen, zoek dan hulp. Het zou in dat geval kunnen zijn dat je last van een postnatale depressie hebt.

Tenslotte kun je je erg gefrustreerd voelen als het herstel niet zo snel verloopt als dat je had verwacht. Realiseer je dan dat je lichaam niet alleen moet herstellen van een zwangerschap, maar ook van een flinke buikoperatie. Tel daarbij op je nieuwe taken en verantwoordelijkheden als moeder en je kunt je voorstellen dat je de eerste tijd nog niet in topconditie zult zijn.

Gun jezelf de tijd en ruimte om te herstellen en bij te komen. In de loop van de tijd zul je je steeds beter gaan voelen en steeds meer van je leven met je kindje kunnen gaan genieten.

Nacontrole

Mocht je nog met vragen blijven zitten over de gang van zaken rondom je keizersnede of je herstel, schrijf deze dan op. Na 6 weken krijg je een nacontrole in het ziekenhuis om te controleren of je lichaam zich goed hersteld heeft van de keizersnede. In dit gesprek is ook ruimte voor het bespreken van je gevoelens en het stellen van vragen over de gang van zaken rondom de geboorte van je kindje.

Hoe lang duurt het volledig herstel?

Dit verschilt van persoon tot persoon en hangt van een aantal factoren af. Bijvoorbeeld hoe fit je was of hoe goed je je voelde voor de keizersnede, eventuele complicaties tijdens de keizersnede/bevalling, etc.

De één is na 2-3 weken alweer behoorlijk op de been terwijl een ander daar misschien wel 2 maanden voor nodig heeft. Als het goed is zou je je steeds weer wat beter moeten voelen en steeds meer moeten kunnen. Wanneer je je zorgen maakt over je herstel of vragen hebt dan kun je altijd contact opnemen met je arts.

Jouw ervaringen

Heb jij een keizersnede gehad en wil je iets vertellen over de duur van je herstel? Heb je tips voor andere moeders die nog aan het herstellen zijn van hun keizersnede? Laat het hieronder weten!

Over Moederweb 17 Articles
Veel artikelen op Moederweb zijn samengesteld met behulp van tips, ervaringen en suggesties van andere moeders. Wil jij ook bijdragen aan deze website? Samen weten we meer!

Be the first to comment

Leave a Reply

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*