Wat mag je wel en niet eten tijdens de zwangerschap?

zwanger wat wel en niet etenEr gaan veel verhalen de ronde wat je wel of niet mag eten tijdens de zwangerschap. Er zijn lange lijsten te vinden van “verboden voedingsmiddelen”. Hierdoor zou je haast gaan denken dat je helemaal niks meer mag eten! Maar dat valt best wel mee.

Er zijn wel een aantal dingen die je beter niet kunt eten tijdens de zwangerschap. Maar welke zijn dat precies en waarom? Hier lees je precies wat je beter kunt vermijden tijdens de zwangerschap en wat de reden daarvan is.

Rauwe producten

Rauwmelkse kaas

Dit zijn kazen die van rauwe melk zijn gemaakt. Dit staat altijd op de verpakking vermeld. Soms staat het er in het Frans op: “au lait cru”.

  • Brie
  • Roquefort
  • Gorgonzola
  • Camembert

Waarom mag je geen rauwmelkse kaas eten tijdens de zwangerschap?

Rauwmelkse kazen kunnen de listeria bacterie bevatten. Deze is schadelijk voor je kindje. De kans op besmetting is erg klein, dus mocht je per ongeluk toch een keer rauwmelkse kaas gegeten hebben dan kan dat waarschijnlijk geen kwaad. Maar nu je weet dat het gevaarlijk kan zijn kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.

Wat wel mag

Roomkaas, smeerkaas, hüttenkäse, feta, “gewone” kaas, mozzarella. Koop je kaas op de markt? Vraag je kaasboer dan om advies. Sommige “gewone” kazen kunnen ook van rauwe melk gemaakt zijn. Koop je het in de supermarkt dan staat het altijd op de verpakking vermeld.

Rauw vlees

Rauw vlees kan de parasiet Toxoplasma gandii bevatten. Van sommige soorten vlees is duidelijk dat ze rauw zijn, van anderen niet. Hieronder een duidelijk lijstje van rauw vlees producten die je beter kunt vermijden:

  • Filet americain (dit is gemaakt van rauw gehakt)
  • Carpaccio
  • Ossenworst
  • Salami
  • Rosbief
  • Rose biefstuk (vermeld in een restaurant dat je zwanger bent)
  • Rauw gehakt (dus ook niet even proeven!)

Rauwe vis

Vette vis is hartstikke gezond voor jou en je kindje. Veel vissoorten mag je gewoon eten en je mag vrijwel alles eten wat rechtstreeks van de visboer komt. Wat je beter wel kunt laten staan is:

  • Sushi – de gerechten waarin rauwe vis verwerkt zit
  • Voorverpakte gerookte vis uit de supermarkt (zalm, paling, makreel)

Waarom mag je geen rauwe vis eten tijdens de zwangerschap?

Rauwe vis kan de listeria bacterie bevatten.

Wat wel mag

  • Je mag de vis uit de supermarkt wel eten wanneer je deze goed verhit. Hiermee dood je de (eventueel aanwezige) Listeria bacterie.
  • Tonijn en zalm uit blik (maximaal twee keer per week)

Vind je sushi erg lekker? Veel restaurants werken met symbolen op hun menukaart die aangeven welke producten geschikt zijn voor zwangere vrouwen. Er zijn best nog wel wat gerechten die je wel kunt eten.

Je mag vrijwel alles eten wat de visboer verkoopt, ook zoute haring en gerookte makreel of zalm. Belangrijk is wel dat je het dezelfde dag nog opeet. Vraag bij twijfel je visboer om advies.

Rauwe eieren

Rauwe eieren zitten ook in de volgende producten:

  • Zelfgemaakte mayonaise, creme brulet
  • Cakebeslag
  • Tiramisu

Waarom mag je geen rauwe eieren eten tijdens de zwangerschap?

Rauwe eieren kunnen besmet zijn met salmonella. Door eieren te koken of bakken wordt de bacterie gedood. Je kunt dus wel een zelfgebakken cake eten, maar van het beslag kun je beter afblijven.

Pas op met toetjes die rauw ei bevatten, zoals tiramisu of zelfgemaakte chocolademousse.

Wat wel mag

Mayonaise uit de winkel – deze is gemaakt van gepasteuriseerde eieren en is dus veilig

Alcohol

Van de meeste producten weet je wel dat er alcohol in zit. Denk aan bier, wijn of likeurtjes. Maar van sommige producten weten veel mensen niet dat er alcohol in zit. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Kersenbonbons – hier zit vaak alcoholhoudende likeur in
  • Tiramisu

Waarom mag je geen alcohol tijdens de zwangerschap?

Het gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap, ook in kleinere hoeveelheden, kan Foetaal Alcohol Syndroom (FAS) veroorzaken bij je kindje. Sommige mensen zeggen wel dat 1 of 2 glazen wijn geen kwaad kunnen, maar het is aangetoond dat alcohol tijdens de zwangerschap ook in kleinere hoeveelheden FAS kan veroorzaken. Je kunt dit dus beter even laten staan.

Wat wel mag

  • Koken met alcoholhoudende drank – de alcohol verdampt tijdens het koken, denk bijvoorbeeld aan risotto
  • Alcoholvrije drank zoals alcoholvrij bier of alcoholvrije wijn (er staat vaak 0% op de verpakking)

Tips

Ga je uit eten? Meld dan bij het restaurant dat je zwanger bent. Ze zullen dan rekening houden met het bereiden van het eten en er o.a. voor zorgen dat het vlees goed gaar wordt opgediend, er geen rauwe eieren in jouw eten worden verwerkt en er geen alcoholhoudende producten aan jou worden geserveerd.

Vind je het moeilijk om bepaalde dingen te laten staan die je erg lekker vindt? Bedenk dan dat het tijdelijk is en dat je het voor de gezondheid van je kindje doet. En maak een lijstje voor je partner van dingetjes waar hij jou in de kraamweek lekker mee kan verwennen. Een lekkere verzameling sushi bijvoorbeeld, of een goed belegd broodje met filet americain en ui.

Bronnen

Over Moederweb 17 Articles
Veel artikelen op Moederweb zijn samengesteld met behulp van tips, ervaringen en suggesties van andere moeders. Wil jij ook bijdragen aan deze website? Samen weten we meer!

Be the first to comment

Leave a Reply

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*