Zwanger en een peuter thuis – handige tips voor meer rust

zwanger-peuterEen tweede zwangerschap wordt vaak als zwaarder ervaren. Je hebt deze keer niet alleen goed te zorgen voor een lichaam dat hard werkt om de baby te laten groeien, maar daarnaast loopt er ook nog een kindje rond (meestal rond de peuterleeftijd) wat ook de nodige aandacht van mama wil.

Je hebt minder mogelijkheden om slechte nachten te compenseren of om rustig te gaan zitten/liggen op momenten dat je echt rust nodig hebt. Hierdoor wordt je lontje korter waardoor je heftiger kunt gaan reageren en hele negatieve gedachten kunt krijgen.

“Ik vond mijn tweede zwangerschap stukken zwaarder dan mijn eerste. Bij de eerste kon ik slapen en mijn rust nemen wanneer ik dat wilde. Nu ben ik continu in de weer met mijn oudste. Hij is heel lief, maar heeft erg vaak aandacht nodig. Ik merk dat ik zo moe ben dat ik vaak onredelijk tegen hem doe.”

Je lichaam schreeuwt om rust, maar de situatie laat dat niet toe. Heel frustrerend. Hoe ga je daarmee om? Hieronder vind je een groot aantal tips van andere moeders!

Wanneer je niet mobiel bent

Bijvoorbeeld door bekkeninstabiliteit, misselijkheid of de laatste zwangerschapsweken. Hou de activiteiten lekker in en om het huis.

Samen eten koken of iets lekkers bakken

Ga zelf op een makkelijke stoel zitten en laat je kindje in de kinderstoel of staan op een stoel. Besteed makkelijke taken uit zoals verpakkingen openmaken, afgewogen ingrediƫnten toevoegen, roeren, snijden (bijvoorbeeld appeltjes voor appeltaart, met een bot mes), cakejes versieren, boontjes aangeven die jij dan weer punt, geschilde aardappels in de pan doen, deeg kneden met de handen, muffinvormpjes op de bakplaat plaatsen, etc.

Knutselen/knoeien

Kleien, tekenen, vingerverven, spelen met speelzand, een watertafel in de tuin, op het balkon of in de badkamer. De meeste peuters kunnen zich een behoorlijke tijd zelf vermaken wanneer ze lekker mogen kliederen. Maak het jezelf makkelijk en trek je kind een verfschort aan of makkelijke kleding die nat/vies mag worden en die je naderhand kunt verwisselen.

Nodig visite uit

Een andere moeder met kind(eren) zodat de kinderen samen kunnen spelen. Of visite die ook graag met jouw kind speelt en het wil entertainen zodat jij rustig kunt blijven zitten.

Samen huishouden

Veel dingen kun je samen met je kind doen zodat je tijdens slaapjes zelf ook even kunt rusten en niet nog hele lijsten weg moet werken. Probeer eens samen de wasmachine te vullen, de was op te hangen (laat de knijpers aangeven) of af te stoffen (geef je kind ook een doekje in handen). Het gaat allemaal wat langzamer, maar je bent samen bezig en werkt zo ongemerkt toch wat taakjes af.

Samen in bad

Neem de tijd om lekker uitgebreid samen in bad te gaan. Zorg voor wat speelgoed zoals een lege knijpfles, een bakje, etc. Ook badschuim vinden de meesten erg leuk.

Enigszins mobiel? Ga de deur uit!

Van de hele tijd binnen zitten worden kinderen vaak ook vervelend. Ben je ertoe in staat? Ga dan dagelijks even de deur uit zodat je kind wat energie kwijt kan. Het is voor jezelf ook erg prettig om niet de hele tijd thuis te zitten. Even de zinnen verzetten kan wonderen doen!

Afspreken met anderen

Spreek op een leuke plek af met een of meer moeders met kinderen van dezelfde leeftijd. Bijvoorbeeld bij een kinderboerderij of (al dan niet overdekte) speeltuin. De kinderen kunnen zichzelf en elkaar vermaken en jullie kunnen even bijpraten.

Uit logeren

Ga op dagen dat je het niet meer trekt naar familie om te blijven eten en misschien ook slapen. Zij kunnen dan leuke dingen gaan doen met je peuter en jij kunt daar even lekker tot rust komen. Misschien kun je zelfs uitslapen terwijl zij samen ontbijten en een stukje gaan wandelen.

Picknicken

Maak van tevoren samen broodjes/hapjes/fruit klaar, pak een kleed in en ga naar een leuke plek waar je kunt wandelen/spelen. Een grote speeltuin of waterplas is natuurlijk het mooist. En tussendoor kunnen jullie lekker picknicken. Buiten eten vinden kleine kinderen vaak een hele belevenis. Dit kun je combineren met een fiets-/wandeltochtje en bij slecht weer kun je ook met de auto naar een plek rijden waar je droog kunt zitten. Sommige speeltuinen hebben huisjes waarin je droog kunt zitten.

Met het OV reizen

Een klein ritje in bus of trein kan een hele belevenis zijn voor een peuter! Reis bijvoorbeeld met de bus naar het dichtstbijzijnde station of winkelcentrum, drink daar samen wat en reis weer terug. Bekijk van tevoren goed op welke tijden je terug kunt reizen zodat je lekker de tijd kunt nemen om rond te kijken op en makkelijk een bus later kunt nemen mocht het wat uitlopen.

Eendjes voeren

Zoek een leuke veilige plek in een park waar je eendjes kunt voeren. Jij kunt hierbij lekker op een bankje blijven zitten terwijl jullie samen de eendjes voeren.

Kleine uitstapjes

Kleine uitstapjes zijn leuk. Vertel van tevoren wat je gaat doen: samen iets lekkers halen bij de bakker, wat fruit halen bij de fruitkraam.

Zwembad

In een pierenbadje kunnen peuters zich ook heerlijk vermaken. Zelf kun je er lekker op de rand bij gaan zitten pootjebaden. Voel je je niet prettig met je dikke buik in het zwembad? Dan kun je ook een t-shirt over je badpak aantrekken.

Algemene tips

Plan vooraf

Bedenk van tevoren wat je die dag wilt gaan doen. Wanneer je gaat zitten wachten totdat de dag voorbij is dan duurt deze erg lang!

“Wanneer mijn zoontje dwars deed dan leek er gewoon geen einde aan de dag te komen. Ik kon mijn man vanaf een uur of 3 wel naar huis kijken.”

Vaste structuur

Probeer een vaste structuur in de dag in te bouwen. Bijvoorbeeld ’s morgens eten, tandenpoetsen, de deur uit. Daarna een fruithap, knutselen, weer eten en een middagdut. Etcetera. Dit geeft jou en je kind houvast en zo ontdek je snel op welke momenten de vermoeidheid toeslaat en kun je daarop inspelen door de dag anders te plannen of iets te regelen.

Verlaag je eisen

Probeer qua huishouden meer dingen te laten liggen. Vaak kun je ook wel met de helft aan stofzuigen toe. Klusjes als tafels afnemen/de vaatwasser inruimen etc. kunnen best 1x per dag.

Wanneer je het zwaar vindt om je kind continu te moeten vermaken mag je best wel wat vaker de televisie aanzetten.

Uitbesteden

Leer hulp te vragen en te accepteren. Een hulp in de huishouding, als is het maar voor 1 ochtend in de week, kan al enorm schelen. Zijn er opa’s/oma’s die wat leuks met hun kleinkinderen willen ondernemen? Al is het maar voor een uurtje, dat is toch weer mooi meegenomen. En neem die tijd dan ook echt om te rusten en niet om nog wat klusjes te klaren. Ook klussen als boodschappen doen of de hond uitlaten kun je tijdelijk uitbesteden.

Koken

Kook voor twee dagen. Wil je geen twee dagen achtereen hetzelfde eten, vries dan na afloop de helft in.

Bereid overdag op een rustig moment, eventueel samen met je peuter, het avondeten voor. Nu hoef je het ’s avonds alleen nog maar op het vuur te zetten en heb je je handen vrij voor je peuter mocht deze juist net op dat moment aandacht willen.

Politieagent

Word je doodmoe van het opstaan omdat je peuter weer eens ergens aanzit waar hij niet aan mag komen of met bepaalde spullen gooit? Maak je huis zo kindvriendelijk mogelijk zodat je niet steeds in hoeft te grijpen. Berg bepaalde spullen tijdelijk op. Of stel nieuwe regels: ballen/loopfietsjes zijn alleen voor buiten.

Richt de speelplek zo in dat je kind zo veel mogelijk zelf kan pakken en koop eventueel wat nieuws. Je kunt ook lid worden van een speel-o-theek zodat je regelmatig “nieuw” speelgoed in huis hebt.

Hetzelfde geldt voor je tuin, wanneer je deze zo kindvriendelijk mogelijk inricht kun jij lekker blijven zitten terwijl je kind buiten speelt.

Slaapproblemen

Slaapgebrek kan vervelende dingen met je doen. Het zorgt voor een nog korter lontje, onprettige gedachten en gevoelens en heeft ook invloed op je bloeddruk en conditie. Zeker in het eerste en derde trimester van je zwangerschap is je behoefte aan slaap groter dan normaal. Luister naar je lichaam en pak je slaap waar het kan! Probeer het eens een paar dagen uit en je zult merken dat je je een stuk beter gaat voelen.

Middagdut

Een middagdut kan wonderen doen. Bij voorkeur slaap je niet meer dan anderhalf uur. Pak dus deze rust wanneer je kind zelf een middagdutje doet en laat je niet verleiden tot het afwerken van klusjes.

Wil je kind geen middagdut meer doen? Probeer dan te zorgen voor een actieve ochtend, liefst met een activiteit buiten de deur. ’s Middags na het eten kun je samen op de bank of in het grote bed gaan liggen terwijl jullie een of twee leuke dvd’s kijken. Hierbij kun je proberen wat weg te dutten. Je zult vast niet diep slapen, maar alle rust is mooi meegenomen!

Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent en alles bij de hand hebt (iets lekkers, drinken, speelgoed, deuren/traphek dicht) zodat je even niet op hoeft te staan en er geen gekke dingen kunnen gebeuren mocht je echt even in slaap vallen.

Eerder naar bed/uitslapen

Wanneer je een partner hebt kun je afspreken dat hij het avondritueel voor zijn rekening neemt en dat jij alvast naar bed gaat. Zo kun je mooi wat extra slaap pakken.

Hetzelfde geldt voor de weekends. Je hoeft niet allebei op te staan als jullie peuter wakker wordt. Spreek af wie er die ochtend mag uitslapen.

“In het weekeind stonden we om de beurt vroeg op zodat de ander uit kon slapen. Ik sliep dan niet uit, maar maakte het mezelf makkelijk met een fijn boek en een kop thee in bed. Een heerlijk moment voor mezelf!”

Bouw de dag af

Probeer de verleiding te weerstaan om ’s avonds nog wat dingen aan te pakken die gedurende de dag zijn blijven liggen. Bouw de dag aan het eind rustig af en hou de laatste anderhalf uur een eigen bedritueel aan. Ontdek waar jij rustig van wordt: een kop warme thee/melk, nog even knuffelen met je partner/huisdieren, een blokje om met de hond of een boek lezen.

Me-time

Tijd en aandacht voor jezelf en je lichaam is ook erg belangrijk! Regel oppas en neem een zwangerschapsmassage, of trakteer jezelf op 2 uurtjes “badkamertijd” waarin je jezelf helemaal verzorgt. Regelmatig even de tijd voor jezelf nemen zorgt ervoor dat je daarna weer meer aankunt.

Relativeer

De dagen met je peuter kunnen zwaar zijn, zeker op het laatst. Maar realiseer je ook dat dit de laatste dagen zijn in jullie leven dat jullie met zijn tweetjes zijn! Betrek je peuter zoveel mogelijk bij de dingen die staan te gebeuren, praat erover en doe zo veel mogelijk samen (boodschappen, afwas, koken, etc.)

Soms kun je erg verstrikt raken in vermoeidheid en het gevoel krijgen dat het nooit meer overgaat. Hou jezelf dan voor dat dit nog maar een paar weken duurt. Straks heb je je baby in je armen in plaats van in je buik en kan je lichaam weer beginnen met zich te herstellen.

Over Moederweb 17 Articles
Veel artikelen op Moederweb zijn samengesteld met behulp van tips, ervaringen en suggesties van andere moeders. Wil jij ook bijdragen aan deze website? Samen weten we meer!

Be the first to comment

Leave a Reply