10 handige tips om zwanger de hete zomer door te komen

zwanger in de zomerZwanger zijn in de zomer kan heerlijk voelen. In dunne zomerkleding is je buik goed te zien. Verder voelen de meeste mensen zich energieker in de zomer en dat beetje extra energie kun je als je zwanger bent goed gebruiken!

Maar er zitten ook nadelen aan zwanger zijn in de zomer. Vooral tijdens de hete dagen kun je het extra zwaar hebben. De hitte kan je extra vermoeien, je voeten kunnen zo erg opzwellen door de warmte dat je zelfs bijna niet meer in je slippers past en je toch al beperkte nachtrust wordt er ook niet beter op wanneer het zo warm is.

Hieronder vind je 10 tips om het jezelf wat makkelijker te maken zodat je de heter zomerdagen beter kunt verdragen.

Kleding

Draag luchtige kleding van natuurlijke materialen (katoen, linnen). Natuurlijke materialen “ademen” beter. Dit voelt prettiger aan op je huid. Je zweet minder en je krijgt minder snel last van warmte-uitslag. Lichte kleuren nemen minder snel de warmte van de zon op.

Losse kleding zit het fijnst. Een legging kan een benauwd gevoel geven wanneer het erg warm is. Kies in plaats daarvan voor luchtige rokjes of jurkjes. Ben je geen jurk-type? Kies dan voor een losse linnen broek.

Draag je ringen? Door de warmte kun je last krijgen van opgezwollen vingers. Doe je ringen dan ook af zodra je merkt dat je vingers op beginnen te zwellen.

Een koel huis

Laat ’s nachts zo veel mogelijk ramen open. ’s Morgens vroeg, vlak voor zonsopgang, is het buiten het koelst.

Zorg er overdag voor dat de zon zo min mogelijk rechtstreeks in je huis naar binnen kan schijnen. Doe ’s morgens de zonwering en/of de gordijnen dicht aan de kant waar de zon op je huis staat.

Ramen zonder zonwering kun je desnoods met een wit laken afschermen. Dit houdt al een hoop warmte tegen.

Eten koken kan je huis behoorlijk opwarmen. Je kunt dit oplossen door om de dag voor 2 dagen tegelijk te koken. Of door buiten te gaan barbecuen!

Drink voldoende

zwanger zomer dorstHet ligt erg voor de hand, maar zorg ervoor dat je voldoende drinkt. Zodra je dorst voelt ben je eigenlijk al te laat. En ja, als je veel drinkt moet je ook vaker naar de wc, maar dat moest je waarschijnlijk toch al.

Water is eigenlijk de beste dorstlesser, eventueel met wat ijsblokjes. Hou je niet zo van water? Doe er dan eens een schijfje verse citroen in, dan zit er gelijk een stuk meer smaak aan.

Ook kun je melk of karnemelk drinken. Of verwen jezelf met een heerlijke zelfgemaakte smoothie! Deze kun je ’s morgens alvast maken en in de koelkast zetten, zodat je gedurende de dag af en toe wat kunt pakken.

Waterijsjes kunnen ook heerlijk zijn en bevatten ook veel vocht. Je kunt ze eventueel ook zelf maken.

Eet licht

Van zwaar en gekruid voedsel (bijvoorbeeld een shoarmaschotel) kun je het erg warm krijgen. Ook kun je beter een volle maag vermijden met dit warme weer.

Eet kleine beetjes, verspreid over de dag. Verwen jezelf regelmatig met een lekkere frisse (maaltijd)salade of wat fruit. Een boterham met schijfjes tomaat met daarop een beetje mayonaise is ook lekker licht en verfrissend.

Watermeloen uit de koelkast of augurken (hoezo cliché?) uit pot voorzien je ook van het nodige vocht. En het is nog lekker ook.

Verkoeling

zwanger zwembadVan een duik in het zwembad fris je enorm op. Bovendien is zwemmen goed voor je lichaam. In het water voelt je buik een stuk minder zwaar.

Heb je geen zwembad in de buurt of heb je niet de puf om jezelf daar naartoe te slepen? Hou regelmatig even je polsen onder de koude kraan. Met je voeten in een teil koud water kun je ook heerlijk afkoelen. Helemaal als je ook nog een natte handdoek over je nek en schouders hangt en een nat washandje op je voorhoofd legt. En je kunt je haar regelmatig nat maken, eventueel doe je er wat kokosolie in ter verzorging.

Een koud voetenbadje helpt ook heel goed tegen opgezwollen voeten. Is de zwelling heel erg? Stop dan ijsblokjes in een plastic zak, doe daar een theedoek omheen en ga met je voeten omhoog liggen met de zak met ijsblokjes eromheen.

Je kunt ook een kinderzwembadje neerzetten (opblaasbadje) dat groot genoeg is om er zelf in te gaan liggen.

Ben je helemaal plakkerig en warm en weet je niet meer waar je het zoeken moet? Stap dan lekker onder de lauwe douche, eventueel op een krukje of desnoods een tuinstoel.

Een ventilator is goedkoper in aanschaf dan een airco en kan ook heerlijk verkoelend werken. Helemaal in combinatie met een plantenspuit met water waarmee je jezelf af en toe in je gezicht spuit om af te koelen.

Is het in en om je huis te warm om het uit te kunnen houden? Ga op zoek naar koele plaatsen. In supermarkten is het vaak heerlijk koel en in sommige supermarkten staan ook tafeltjes en een koffieautomaat. Hier kun je even gaan zitten om uit te puffen.

Heb je een auto met airco? Zet een lekker muziekje op en ga een eindje rijden.

Warmte vermijden

Je was er vast al achter dat je je niet beter gaat voelen wanneer je je te veel inspant tijdens de warmte. Pas je dagindeling aan aan de temperatuur. Aan het eind van de middag is het het warmst. Plan zwaardere dingen als boodschappen doen of gras maaien op de vroege morgen.zwanger zonnebrandcreme

Blijf tussen 12 en 15 uur uit de zon. De zon is dan op zijn krachtigst en de kans op verbranden is dan het grootst. Wanneer je zwanger bent dan heb je kans op een zwangerschapsmasker. Dus moet je rond die tijd toch de zon in, smeer je dan goed in met een zonnebrandcreme met een hoge beschermingsfactor. Ga je met je buik de zon in? Smeer deze dan ook goed in. Doordat je huid wordt uitgerekt is deze wat dunner en verbrandt daardoor ook sneller.

Heb je een hond die overdag uit moet? Hou ’s morgens de langere wandeling en ga op de hetere momenten alleen even een kort blokje om.

En heb je last van nesteldrang? Probeer dit dan zo veel mogelijk te negeren. Maak op warme momenten een lijstje met dingen die je wilt gaan doen als het weer wat frisser is. Of vraag of je partner of vriendin/familie je wil helpen.

Voor jezelf opkomen

Voel je niet verplicht om net zo actief te zijn als toen je nog niet zwanger was. Je kunt gerust afspraken afzeggen omdat je te vermoeid bent door de combinatie van zwangerschap en warmte. Ook hoef je je niet schuldig te voelen omdat je je tijd “verdoet” met liggen of omdat je niet optimaal kunt genieten van het mooie weer. Als je je niet prettig voelt bij inspanning dan is het beter voor jou en je baby als je rust neemt. Je bent niet aan het niksen, je lichaam is druk bezig met het groeien van een baby!

Extra dutje

In warme landen houden ze niet voor niets een siësta (middagdut). Een middagdut is tijdens je zwangerschap geen overbodige luxe.

’s Nachts slaap je sowieso al minder goed door je zwangerschap en het warme weer maakt je nachtrust er vaak niet beter op.

Schaf alvast een voedingskussen aan. Deze kun je straks goed gebruiken ter ondersteuning bij het voeden van je kindje. Maar hij is nu ook al superlekker om mee te slapen. Ga op je zij liggen en leg het ene uiteinde tussen je benen, het midden langs je buik en het andere uiteinde onder je hoofd. Sommige moeders vinden het juist prettig om het kussen achter zich te leggen zodat ze half op hun rug kunnen liggen zonder door te rollen.

Goed voor jezelf zorgen

Kortom: zorg goed voor jezelf. Creëer een fijne plek in huis of in de tuin, daar waar het toch nog een beetje waait of gebruik een ventilator. Plaats een flinke parasol, zet wat drinken en eten klaar, tijdschriftje erbij en ga lekker liggen op een ligbed.

En relativeer. Besef je dat je moe voelen, slapeloosheid en lichamelijk klachten nou eenmaal bij de zwangerschap horen en niet alleen maar aan de hitte te wijten zijn. Deze periode van zwanger zijn en heet weer gaat weer voorbij. Het is een kwestie van uitzitten en hopelijk helpen bovenstaande tips jou om deze periode wat makkelijker door te komen. En je krijgt er straks iets moois voor terug!

Rust nemen met een peuter

Wanneer je zwanger bent en ook nog een peuter rond hebt lopen dan kom je een stuk minder makkelijk aan je rust toe. Toch kun je veel van bovenstaande tips redelijk combineren met een peuter. Deze zal het namelijk vast erg leuk vinden als jullie buiten samen onder de parasol met water spelen of samen in een opblaasbadje gaan. En mama natspuiten met een waterpistool is natuurlijk ook heel erg leuk!

Mocht je nog meer tips willen om aan je rust te komen met een peuter in huis dan kun je de tips lezen in het artikel Hoogzwanger en peuter.

Jouw tips

Heb je zelf nog tips voor andere moeders? Plaats ze dan hieronder!

Over Moederweb 17 Articles
Veel artikelen op Moederweb zijn samengesteld met behulp van tips, ervaringen en suggesties van andere moeders. Wil jij ook bijdragen aan deze website? Samen weten we meer!

Be the first to comment

Leave a Reply